764 : Masak Sendiri Makan Sendiri

Ahad lepas tiba-tiba terajin plak nak memasak. Semuanya gara-gara ada seorang hamba Allah tu pegi share gambar dan resepi sup ikan merah. Terus terliur aku sampai ke malam dibuatnya. Tak bole nak tidor, terbayang-bayang sup ikan merah. Makanya aku tekad dan tabahkan hati untuk mencuba memasak sup tersebut. Usaha dimulakan dengan survey beberapa blog dan website masakan untuk mendapatkan resepi dan cara-cara penyediaannya. Jadi aku memilih resepi yang paling mudah.

Pagi itu, aku dengan seorang sahabat (yang tiba-tiba datang ke rumah) telah pegi ke sebuah pasaraya berhampiran untuk mencari dan membeli bahan-bahannya. Memandangkan dapur rumah aku dah lama tak berasap, maka ape-ape pon takde melainkan garam dan gula sahaja. Terpaksalah membeli semuanya dengan kadar yang agak banyak memandangkan tak bole beli sikit-sikit. Ikan merah aku beli seekor sahaja saiz sedang dengan harga RM11.00++. Cukup lah seekor dahulu wat pertama kali ini.

Lebih kurang pukul 12.30 tengahari aku memulakan projek aku tuh. Berpandukan resepi yang aku ada dan pengalaman yang tak berapa nak mendalam dalam bidang ini, berjaya juga aku akhirnya. Walaupon agak hambar pada mulanya, aku tambahkan garam dan gula sampai jadi terlalu manis plak. Untuk counter rasa manis itu, aku tambah garam lagi dah akhirnya menjadi masih plak. Kecewa sikit aku masa tu, sedih sebab sup aku tak sedap. Lalu aku biarkan saja.

Aku kemudian memasak nasi. Nasib baik ade bekalan beras di rumah. Aku menggunakan petua orang tua-tua, menggunakan jari untuk menyukat air. Hehehe. Alhamdulillah, nasi aku sempurna. Sambil menunggu nasi masak, aku masak telur dadar plak. 

Cukuplah menu makan tengahari kami tengahari itu, nasi putih dan sup ikan merah dengan telur dadar. Makan bertiga - aku, ayah dan sahabat. Alhamdulillah, sup aku tidaklah semasin yang aku sangkakan. Sedap plak rasanya walaupon sedikit keruh. Suka hati aku dapat jamu ayah ngan sahabat. Diaorang kata sedap... tapi tak tau la kan... heheheh

Sup Ikan Merah aku.

Apa pulak aku nak try masak minggu ni?


#SalamSayang

You Might Also Like

0 comments